Micro-publishing
& Risograph workshop
Since 2015
︎ About us
︎ Riso How to
︎ Riso Guide
︎ Print with us
︎ Artist Guide
︎ Prints
︎ Comics
︎ Zines
︎ Shop
︎ ︎
Artist’s Guide:
This
page is a Riso guide for artists we are working with. This collection
of tips and tricks is essential when you are working with Riso
printing for better file-setup and results.
These
specifications are only available in Hungarian. If you do not speak
Hungarian, please contact us in email for the technical details.
Ezt
az oldalt a velünk dolgozó művészek számára hoztuk létre, hogy
áttekintsük, mire érdemes figyelni a Riso-nyomásra szánt
grafikák előkészítése során.
Ez
egy egyszerűsített kivonat a legfontosabb információkról, ami a
képek leadásához szükséges. Ha még teljesen újdonság neked a
Riso-ra való előkészítés, olvasd végig a Riso Guide-unkat és a
Riso How to-t is, ahol bővebb leírást találsz a Riso működéséről.
File-előkészítés:
Szürke
árnyalatos (grayscale) PDF, minimum 300 dpi, színek külön
rétegekre szedve. Minden szín egy külön PDF. Ezek a file-ok
lesznek a mesterfóliák, amelyek alapján a nyomatok készülnek.
A
Riso gép szürke árnyalatosan szkenneli be a képedet, ezután az
épp benne lévő dob határozza meg, hogy milyen színnel lesz
kinyomtatva az adott réteg.
Mindig
küldj egy olyan PDF-et is, amely tartalmazza a képed színes,
végleges verzióját.
Enélkül
nem kezdjük el a nyomtatást, mert a színes példa
kell ahhoz, hogy lássuk, hogyan néz ki egyben, amit szeretnél,
illetve ezzel ellenőrizzük, minden réteg úgy van-e leadva, ahogy
azt a végleges kinézet megköveteli.
A
leadandó fájlokat mindig így nevezd el: projektneve_szín.pdf
Pl.:
kazmer_flatgold, kazmer_brightred stb.
Színek: A Riso festékek transzparensnek mondhatók, ennek köszönhetően a
színek jól keverednek egymással. Több szín egymásra nyomásával
újabb színek keverhetők ki. Például a Yellow és a FluoPink
egymáson Orange-ot kever ki, a Yellow és Blue pedig Green lesz.
Duotone,
Multi-Color nyomás: Érdemes észben tartani a tervezési
folyamat során, hogy a Riso tökéletlen, és a színek illesztése
– bár manuálisan korrigálható –, csak egy bizonyos pontig
lehetséges, így minden egyes szín elcsúszik majd egy kicsit. Ezt
fontos megjegyezni, különösen, ha több színt használsz,
kétoldalas nyomatot szeretnél, vagy olyan grafikát készítettél,
amely nagyon sok apró részletet tartalmaz vagy nagyon fontos, hogy
pontos legyen.
Két
színnél már érdemes arra is figyelni, hogy „ne lyukaszd ki” a
grafikádat, vagyis ne vágd ki/vond ki egyik színt a másikból,
mert az elcsúszás következtében ez megnehezíti a színek
illesztését, és nem kívánt hatást kelt a végső printen. Ezért
a háttérszíneknek mindig át kell fedni a vonalak alatt.
Pro
tip: Ha kész van a grafikád, fotód, csúsztasd el egymáson a
színeket különböző irányokba, így azonnal látszani fognak az
esetlegesen problémás területek.
Színrebontás: Számos
módja van a színrétegek elkészítésének.
Ha
egy már kész képet/fotót szeretnél színekre bontani (ami
eredetileg nem Riso-ra készült), a legegyszerűbb mód a csatornák
szétválasztása a Photoshop Channels ablakában.
Ha
szét szeretnéd választani a Channeleket egymástól, Photoshopban
egyszerűen nyisd le a Channel-ablak jobb felső sarkában található
legördülő menüt, és válaszd ki a Split Channels lehetőséget.
Ezután
minden csatorna külön Photoshop fájlban nyílik meg. Itt
módosíthatod a rétegeket ízlés és a fentebb/lentebb ismertetett
Riso-limitációk szerint. Amikor elkészültél, mentsd el a
rétegeket PDF fájlokban a fentebb meghatározott elnevezésekkel.
A
másik módja a színekre bontásnak az, amikor már eleve úgy
készíted a grafikádat, hogy rajzolás közben már külön kezeled
a különböző színrétegeket. Ez megkönnyíti a leadást, illetve
nagyon könnyen javítható, ha a kép nem elég sötét vagy
világos.
Ehhez
készítettünk egy egyszerű, de nagyon hasznos PSD fájlt, amelyben
megtalálod a print vagy a kiadvány színeit, illetve
mappastruktúrát használati utasítással, amely nagyon hatékonnyá
teszi a layerek finomhangolását.
Javasoljuk,
hogy ezt az eljárást válaszd, mert így könnyebb az utólagos
javítása a színmélységeknek, ellentétben a fenti színre
bontással, ahol ez jóval több lépést igényel.
Raszterezés:
A Riso gép alapból raszterezi a beszkennelt képet, ezért nem kell
külön rasztert rárakni (ellentétben a szitázással), hacsak nem
kifejezetten a projekthez szeretnéd vagy fontos számodra a külön
raszterezés. Ilyen esetekben mindig olvaszd össze a raszterréteget
azzal a színréteggel, amelyen látni szeretnéd.
Font: A legkisebb betű ami még jól kivehető az 7 pt. Ez
alatt registration
blacket érdemes beállítani, 12 pt. felett lehet 100% fekete. A
betűket InDesignban vagy Illustratorban, vektorosan érdemes
beállítani, nem Photoshopban. Ez megakadályozza, hogy a szöveg
pixelesnek tűnjön, és szép, éles betűket kapsz.
Vonal:
Ne használj dupla vagy tripla kontúrt az elcsúszások miatt. Nézd
meg, hogy néz ki a képed, ha elmozdítod a kontúrokat egymáson.
Több ugyanolyan kontúr helyett válassz egy fő színt, vagy oszd
ki a színek közt a különböző kontúrokat. A lényeg, hogy ne
ismétlődjön egymáson több kontúr vagy vonal.
Effektek:
Használhatsz effekteket, de ezeket mindig add hozzá a kívánt
színhez, olvaszd bele a leadott rétegbe.
Nyomtatás,
festékfelhordás: Érdemes és ajánlott a főbb képrészeket a lap
közepére koncentrálni, mert a kép szélén a behúzó roller a
felhordott festék miatt nyomokat hagy, attól függően, hogy mennyi
festék kerül arra a részre, ahol a gép behúzza a lapot. Ezért a
képek szélein kerülni kell a nagyon erős színmélységeket vagy
színblokkokat, esetleg a teli hátteret. Ez túlzott
festékfelvitelhez vezet a papíron, ennek következtében a lap
ráragad a dobra és/vagy begyűrődik a gépbe, s a nyomtatás
sikertelen lesz.
A
Riso nem tud nagy egységes homogén felületeket jól nyomtatni. Ha
nagy felületen használsz egy vagy több színt, akkor ajánlott az
adott szín opacityjét levenni 75-80% körülire, ezzel többnyire
elkerülhető a foltok keletkezése vagy a nem kívánt “aquarell” hatás is.
Azt
is érdemes tudni, hogy minél több a nyomtatandó szín, annál
több lehet az eljárással járó nem kívánt behúzóroller-
elkenődés és -csúszás a végső printen.
Pro
tip: A lap szélein maximum 80-90%-os áttetszőségű színmélység
az, ami még elfogadható. 20-30% alatt már nem látszik igazán egy
szín. Ilyen vagy ennél kisebb értéket abban az esetben érdemes
használni, hogy az elveszhet, vagy nagyon gyengén lesz kivehető.
Érdemes kontrasztosan használni a színeket, mert a kis opacity
különbségek nem érzékelhetők, pl.: 60 és 63% nem jön ki
túlságosan, de 60 és 70% már jobban látszik.
Tökéletlenségek/csúszkálás:
A Riso, ellentétben a digitális nyomtatással, csak egy bizonyos
hibahatáron belül tud pontosan nyomtatni. Nincs tökéletes print a
Riso-nyomtatásban, ez az egyedisége és a szépsége más
nyomtatási eljárásokkal szemben. Ezek a tökéletlenségek és
limitációk nagyon sok érdekes lehetőséget kínálnak a
printkészítéshez. Az átfedések és színek illesztése
manuálisan beállítható, de a Riso-nyomtatásnál mindig lesznek
elcsúszások. Ezek az elcsúszások szinte minden irányban
létrejöhetnek. A leggyakoribb a horizontális csúszás, illetve
az, amikor a papír az egyik sarkánál átlósan elfordul. Az
elcsúszások 0,1-4 mm-esek lehetnek.
Artist’s Guide:
This page is a Riso guide for artists we are working with. This collection of tips and tricks is essential when you are working with Riso printing for better file-setup and results.
These specifications are only available in Hungarian. If you do not speak Hungarian, please contact us in email for the technical details.
Ezt az oldalt a velünk dolgozó művészek számára hoztuk létre, hogy áttekintsük, mire érdemes figyelni a Riso-nyomásra szánt grafikák előkészítése során.
Ez egy egyszerűsített kivonat a legfontosabb információkról, ami a képek leadásához szükséges. Ha még teljesen újdonság neked a Riso-ra való előkészítés, olvasd végig a Riso Guide-unkat és a Riso How to-t is, ahol bővebb leírást találsz a Riso működéséről.
File-előkészítés: Szürke árnyalatos (grayscale) PDF, minimum 300 dpi, színek külön rétegekre szedve. Minden szín egy külön PDF. Ezek a file-ok lesznek a mesterfóliák, amelyek alapján a nyomatok készülnek.
A Riso gép szürke árnyalatosan szkenneli be a képedet, ezután az épp benne lévő dob határozza meg, hogy milyen színnel lesz kinyomtatva az adott réteg.
Mindig küldj egy olyan PDF-et is, amely tartalmazza a képed színes, végleges verzióját.
Enélkül nem kezdjük el a nyomtatást, mert a színes példa kell ahhoz, hogy lássuk, hogyan néz ki egyben, amit szeretnél, illetve ezzel ellenőrizzük, minden réteg úgy van-e leadva, ahogy azt a végleges kinézet megköveteli.
A leadandó fájlokat mindig így nevezd el: projektneve_szín.pdf
Pl.: kazmer_flatgold, kazmer_brightred stb.
Színek: A Riso festékek transzparensnek mondhatók, ennek köszönhetően a színek jól keverednek egymással. Több szín egymásra nyomásával újabb színek keverhetők ki. Például a Yellow és a FluoPink egymáson Orange-ot kever ki, a Yellow és Blue pedig Green lesz.
Duotone, Multi-Color nyomás: Érdemes észben tartani a tervezési folyamat során, hogy a Riso tökéletlen, és a színek illesztése – bár manuálisan korrigálható –, csak egy bizonyos pontig lehetséges, így minden egyes szín elcsúszik majd egy kicsit. Ezt fontos megjegyezni, különösen, ha több színt használsz, kétoldalas nyomatot szeretnél, vagy olyan grafikát készítettél, amely nagyon sok apró részletet tartalmaz vagy nagyon fontos, hogy pontos legyen.
Két színnél már érdemes arra is figyelni, hogy „ne lyukaszd ki” a grafikádat, vagyis ne vágd ki/vond ki egyik színt a másikból, mert az elcsúszás következtében ez megnehezíti a színek illesztését, és nem kívánt hatást kelt a végső printen. Ezért a háttérszíneknek mindig át kell fedni a vonalak alatt.
Pro tip: Ha kész van a grafikád, fotód, csúsztasd el egymáson a színeket különböző irányokba, így azonnal látszani fognak az esetlegesen problémás területek.
Színrebontás: Számos módja van a színrétegek elkészítésének.
Ha egy már kész képet/fotót szeretnél színekre bontani (ami eredetileg nem Riso-ra készült), a legegyszerűbb mód a csatornák szétválasztása a Photoshop Channels ablakában.
Ha szét szeretnéd választani a Channeleket egymástól, Photoshopban egyszerűen nyisd le a Channel-ablak jobb felső sarkában található legördülő menüt, és válaszd ki a Split Channels lehetőséget.
Ezután minden csatorna külön Photoshop fájlban nyílik meg. Itt módosíthatod a rétegeket ízlés és a fentebb/lentebb ismertetett Riso-limitációk szerint. Amikor elkészültél, mentsd el a rétegeket PDF fájlokban a fentebb meghatározott elnevezésekkel.
A másik módja a színekre bontásnak az, amikor már eleve úgy készíted a grafikádat, hogy rajzolás közben már külön kezeled a különböző színrétegeket. Ez megkönnyíti a leadást, illetve nagyon könnyen javítható, ha a kép nem elég sötét vagy világos.
Ehhez készítettünk egy egyszerű, de nagyon hasznos PSD fájlt, amelyben megtalálod a print vagy a kiadvány színeit, illetve mappastruktúrát használati utasítással, amely nagyon hatékonnyá teszi a layerek finomhangolását.
Javasoljuk, hogy ezt az eljárást válaszd, mert így könnyebb az utólagos javítása a színmélységeknek, ellentétben a fenti színre bontással, ahol ez jóval több lépést igényel.
Raszterezés: A Riso gép alapból raszterezi a beszkennelt képet, ezért nem kell külön rasztert rárakni (ellentétben a szitázással), hacsak nem kifejezetten a projekthez szeretnéd vagy fontos számodra a külön raszterezés. Ilyen esetekben mindig olvaszd össze a raszterréteget azzal a színréteggel, amelyen látni szeretnéd.
Font: A legkisebb betű ami még jól kivehető az 7 pt. Ez alatt registration blacket érdemes beállítani, 12 pt. felett lehet 100% fekete. A betűket InDesignban vagy Illustratorban, vektorosan érdemes beállítani, nem Photoshopban. Ez megakadályozza, hogy a szöveg pixelesnek tűnjön, és szép, éles betűket kapsz.
Vonal: Ne használj dupla vagy tripla kontúrt az elcsúszások miatt. Nézd meg, hogy néz ki a képed, ha elmozdítod a kontúrokat egymáson. Több ugyanolyan kontúr helyett válassz egy fő színt, vagy oszd ki a színek közt a különböző kontúrokat. A lényeg, hogy ne ismétlődjön egymáson több kontúr vagy vonal.
Effektek: Használhatsz effekteket, de ezeket mindig add hozzá a kívánt színhez, olvaszd bele a leadott rétegbe.
Nyomtatás, festékfelhordás: Érdemes és ajánlott a főbb képrészeket a lap közepére koncentrálni, mert a kép szélén a behúzó roller a felhordott festék miatt nyomokat hagy, attól függően, hogy mennyi festék kerül arra a részre, ahol a gép behúzza a lapot. Ezért a képek szélein kerülni kell a nagyon erős színmélységeket vagy színblokkokat, esetleg a teli hátteret. Ez túlzott festékfelvitelhez vezet a papíron, ennek következtében a lap ráragad a dobra és/vagy begyűrődik a gépbe, s a nyomtatás sikertelen lesz.
A Riso nem tud nagy egységes homogén felületeket jól nyomtatni. Ha nagy felületen használsz egy vagy több színt, akkor ajánlott az adott szín opacityjét levenni 75-80% körülire, ezzel többnyire elkerülhető a foltok keletkezése vagy a nem kívánt “aquarell” hatás is.
Azt is érdemes tudni, hogy minél több a nyomtatandó szín, annál több lehet az eljárással járó nem kívánt behúzóroller- elkenődés és -csúszás a végső printen.
Pro tip: A lap szélein maximum 80-90%-os áttetszőségű színmélység az, ami még elfogadható. 20-30% alatt már nem látszik igazán egy szín. Ilyen vagy ennél kisebb értéket abban az esetben érdemes használni, hogy az elveszhet, vagy nagyon gyengén lesz kivehető. Érdemes kontrasztosan használni a színeket, mert a kis opacity különbségek nem érzékelhetők, pl.: 60 és 63% nem jön ki túlságosan, de 60 és 70% már jobban látszik.
Tökéletlenségek/csúszkálás: A Riso, ellentétben a digitális nyomtatással, csak egy bizonyos hibahatáron belül tud pontosan nyomtatni. Nincs tökéletes print a Riso-nyomtatásban, ez az egyedisége és a szépsége más nyomtatási eljárásokkal szemben. Ezek a tökéletlenségek és limitációk nagyon sok érdekes lehetőséget kínálnak a printkészítéshez. Az átfedések és színek illesztése manuálisan beállítható, de a Riso-nyomtatásnál mindig lesznek elcsúszások. Ezek az elcsúszások szinte minden irányban létrejöhetnek. A leggyakoribb a horizontális csúszás, illetve az, amikor a papír az egyik sarkánál átlósan elfordul. Az elcsúszások 0,1-4 mm-esek lehetnek.
This page is a Riso guide for artists we are working with. This collection of tips and tricks is essential when you are working with Riso printing for better file-setup and results.
These specifications are only available in Hungarian. If you do not speak Hungarian, please contact us in email for the technical details.
Ezt az oldalt a velünk dolgozó művészek számára hoztuk létre, hogy áttekintsük, mire érdemes figyelni a Riso-nyomásra szánt grafikák előkészítése során.
Ez egy egyszerűsített kivonat a legfontosabb információkról, ami a képek leadásához szükséges. Ha még teljesen újdonság neked a Riso-ra való előkészítés, olvasd végig a Riso Guide-unkat és a Riso How to-t is, ahol bővebb leírást találsz a Riso működéséről.
File-előkészítés: Szürke árnyalatos (grayscale) PDF, minimum 300 dpi, színek külön rétegekre szedve. Minden szín egy külön PDF. Ezek a file-ok lesznek a mesterfóliák, amelyek alapján a nyomatok készülnek.
A Riso gép szürke árnyalatosan szkenneli be a képedet, ezután az épp benne lévő dob határozza meg, hogy milyen színnel lesz kinyomtatva az adott réteg.
Mindig küldj egy olyan PDF-et is, amely tartalmazza a képed színes, végleges verzióját.
Enélkül nem kezdjük el a nyomtatást, mert a színes példa kell ahhoz, hogy lássuk, hogyan néz ki egyben, amit szeretnél, illetve ezzel ellenőrizzük, minden réteg úgy van-e leadva, ahogy azt a végleges kinézet megköveteli.
A leadandó fájlokat mindig így nevezd el: projektneve_szín.pdf
Pl.: kazmer_flatgold, kazmer_brightred stb.
Színek: A Riso festékek transzparensnek mondhatók, ennek köszönhetően a színek jól keverednek egymással. Több szín egymásra nyomásával újabb színek keverhetők ki. Például a Yellow és a FluoPink egymáson Orange-ot kever ki, a Yellow és Blue pedig Green lesz.
Duotone, Multi-Color nyomás: Érdemes észben tartani a tervezési folyamat során, hogy a Riso tökéletlen, és a színek illesztése – bár manuálisan korrigálható –, csak egy bizonyos pontig lehetséges, így minden egyes szín elcsúszik majd egy kicsit. Ezt fontos megjegyezni, különösen, ha több színt használsz, kétoldalas nyomatot szeretnél, vagy olyan grafikát készítettél, amely nagyon sok apró részletet tartalmaz vagy nagyon fontos, hogy pontos legyen.
Két színnél már érdemes arra is figyelni, hogy „ne lyukaszd ki” a grafikádat, vagyis ne vágd ki/vond ki egyik színt a másikból, mert az elcsúszás következtében ez megnehezíti a színek illesztését, és nem kívánt hatást kelt a végső printen. Ezért a háttérszíneknek mindig át kell fedni a vonalak alatt.
Pro tip: Ha kész van a grafikád, fotód, csúsztasd el egymáson a színeket különböző irányokba, így azonnal látszani fognak az esetlegesen problémás területek.
Színrebontás: Számos módja van a színrétegek elkészítésének.
Ha egy már kész képet/fotót szeretnél színekre bontani (ami eredetileg nem Riso-ra készült), a legegyszerűbb mód a csatornák szétválasztása a Photoshop Channels ablakában.
Ha szét szeretnéd választani a Channeleket egymástól, Photoshopban egyszerűen nyisd le a Channel-ablak jobb felső sarkában található legördülő menüt, és válaszd ki a Split Channels lehetőséget.
Ezután minden csatorna külön Photoshop fájlban nyílik meg. Itt módosíthatod a rétegeket ízlés és a fentebb/lentebb ismertetett Riso-limitációk szerint. Amikor elkészültél, mentsd el a rétegeket PDF fájlokban a fentebb meghatározott elnevezésekkel.
A másik módja a színekre bontásnak az, amikor már eleve úgy készíted a grafikádat, hogy rajzolás közben már külön kezeled a különböző színrétegeket. Ez megkönnyíti a leadást, illetve nagyon könnyen javítható, ha a kép nem elég sötét vagy világos.
Ehhez készítettünk egy egyszerű, de nagyon hasznos PSD fájlt, amelyben megtalálod a print vagy a kiadvány színeit, illetve mappastruktúrát használati utasítással, amely nagyon hatékonnyá teszi a layerek finomhangolását.
Javasoljuk, hogy ezt az eljárást válaszd, mert így könnyebb az utólagos javítása a színmélységeknek, ellentétben a fenti színre bontással, ahol ez jóval több lépést igényel.
Raszterezés: A Riso gép alapból raszterezi a beszkennelt képet, ezért nem kell külön rasztert rárakni (ellentétben a szitázással), hacsak nem kifejezetten a projekthez szeretnéd vagy fontos számodra a külön raszterezés. Ilyen esetekben mindig olvaszd össze a raszterréteget azzal a színréteggel, amelyen látni szeretnéd.
Font: A legkisebb betű ami még jól kivehető az 7 pt. Ez alatt registration blacket érdemes beállítani, 12 pt. felett lehet 100% fekete. A betűket InDesignban vagy Illustratorban, vektorosan érdemes beállítani, nem Photoshopban. Ez megakadályozza, hogy a szöveg pixelesnek tűnjön, és szép, éles betűket kapsz.
Vonal: Ne használj dupla vagy tripla kontúrt az elcsúszások miatt. Nézd meg, hogy néz ki a képed, ha elmozdítod a kontúrokat egymáson. Több ugyanolyan kontúr helyett válassz egy fő színt, vagy oszd ki a színek közt a különböző kontúrokat. A lényeg, hogy ne ismétlődjön egymáson több kontúr vagy vonal.
Effektek: Használhatsz effekteket, de ezeket mindig add hozzá a kívánt színhez, olvaszd bele a leadott rétegbe.
Nyomtatás, festékfelhordás: Érdemes és ajánlott a főbb képrészeket a lap közepére koncentrálni, mert a kép szélén a behúzó roller a felhordott festék miatt nyomokat hagy, attól függően, hogy mennyi festék kerül arra a részre, ahol a gép behúzza a lapot. Ezért a képek szélein kerülni kell a nagyon erős színmélységeket vagy színblokkokat, esetleg a teli hátteret. Ez túlzott festékfelvitelhez vezet a papíron, ennek következtében a lap ráragad a dobra és/vagy begyűrődik a gépbe, s a nyomtatás sikertelen lesz.
A Riso nem tud nagy egységes homogén felületeket jól nyomtatni. Ha nagy felületen használsz egy vagy több színt, akkor ajánlott az adott szín opacityjét levenni 75-80% körülire, ezzel többnyire elkerülhető a foltok keletkezése vagy a nem kívánt “aquarell” hatás is.
Azt is érdemes tudni, hogy minél több a nyomtatandó szín, annál több lehet az eljárással járó nem kívánt behúzóroller- elkenődés és -csúszás a végső printen.
Pro tip: A lap szélein maximum 80-90%-os áttetszőségű színmélység az, ami még elfogadható. 20-30% alatt már nem látszik igazán egy szín. Ilyen vagy ennél kisebb értéket abban az esetben érdemes használni, hogy az elveszhet, vagy nagyon gyengén lesz kivehető. Érdemes kontrasztosan használni a színeket, mert a kis opacity különbségek nem érzékelhetők, pl.: 60 és 63% nem jön ki túlságosan, de 60 és 70% már jobban látszik.
Tökéletlenségek/csúszkálás: A Riso, ellentétben a digitális nyomtatással, csak egy bizonyos hibahatáron belül tud pontosan nyomtatni. Nincs tökéletes print a Riso-nyomtatásban, ez az egyedisége és a szépsége más nyomtatási eljárásokkal szemben. Ezek a tökéletlenségek és limitációk nagyon sok érdekes lehetőséget kínálnak a printkészítéshez. Az átfedések és színek illesztése manuálisan beállítható, de a Riso-nyomtatásnál mindig lesznek elcsúszások. Ezek az elcsúszások szinte minden irányban létrejöhetnek. A leggyakoribb a horizontális csúszás, illetve az, amikor a papír az egyik sarkánál átlósan elfordul. Az elcsúszások 0,1-4 mm-esek lehetnek.