Riso How To:
Unfortunately our
Riso How To is only available in Hungarian. If you are looking for
Riso studios nearby, we highly recommend the Modern Atlas of
Risography where you can find studios from all over the world. If you
are in Hungary and would like to print with us, send us an e-mail
about your project for a quotation. You can find our e-mail or
address in the ‘About us’ section.
Mi a Risograph?
A Risograph egy digitális
duplikátor nyomtatási eljárás, amelyet a Riso Kakagu Corporation
gyárt és fejleszt a mai napig 1986 óta.
A Risograph a Mimeographhoz
áll a legközelebb, de gyakran a szitázás, a fénymásolás és az
ofszetnyomtatás metszéspontjaként említik. Egyfajta stencilgépnek
is felfogható. Így az eljárás hasonló a szitához, mert
színenként egymás után nyomtat a papírra, viszont mindezt
digitalizálva teszi. Nagyon gyors és alacsony költségű gépnek
tervezték, és templomoknak, iskoláknak, börtönöknek
forgalmazták.
A Riso szója/rizs bázisú
festékei nem fedőfestékek (egy két szín kivételével), így a
színek egymásra nyomtatásával új színek és érdekes átmenetek
keverhetők ki.
A beszkennelt képet vagy
digitális fájlt a gép egy termál beégetőegységen keresztül
ráégeti egy banán/rizs alapú mesterfóliára, majd ezt egy
festékkel feltöltött színhengerre (más néven dob) tekercseli
fel.
Ez a dob nyomtatás közben
körbe forog, és ezzel egy időben a gép behúzó rollerei behúzzák
a papírt, amely átcsúszik a dob alatt. Ezt segíti elő az alatta
elhelyezkedő nyomóhenger, amely alulról (szintén forog) nyomja rá
a papírt a dobra. A dob a forgás következtében felnyomtatja a
mesterfólián lévő képet a papírra.
Egy dob egy színnek felel
meg, így egy nyomtatással egyszerre csak egy szín kerül a
papírra. Minden új mesterfólia új nyomtatást és színt is
jelent. A mesterfóliát nem lehetséges újra felhasználni,
ellentétben a szitával.
A BPzines 2017 óta
foglalkozik Riso-nyomtatással, szinte mindent ezzel az eljárással
készítünk GR3770 és egy MZ770E gépeken.
Printelhető méret: A Riso
hasznos mérete A3 290x420 mm, az SRA3 vagy más nagyobb méret nem
jó. A gép hagy kb. 5 mm margót körben a lapon, így a hasznos
méret kb. 280x410 mm.
Papír: A Riso gépeink 70-220
g-ig tudnak nyomtatni, maximum A3-as méretű papírra.
Ez a nyomtatási technika
speciális papírok használatát igényli, amelyek kezeletlen
felületűek, és így a lehető legtöbb festéket szívják fel.
Mindig tartunk papírt
készleten. A Munken kezeletlen papírjai szerintünk a legideálisabb
a Riso-nyomtatáshoz, de használunk másféléket is.
Bármilyen kezeletlen papír
jó, a lényeg, hogy ne legyen fényes vagy kezelt, vagy csúszós a
felülete. Szívesen próbálunk ki számunkra új papírfajtákat
is, ha megfelelnek ezeknek a kritériumoknak. Ha hozol papírt és
megfelelnek a fentebb írottaknak, akkor annyit kérnénk, hogy előre
legyenek felvágva a nyomtatandó méretre. De méretre is tudunk
vágni, ha már elkészültek a nyomatok, illetve egyeztetés alapján
tudunk rendelni papírt is a kívánt projekthez.
Festék: A Riso gépek
szójafestéket használnak, ezért a technika meglehetősen
környezetbarát. A Riso festékek soha nem száradnak meg teljesen,
ezért azt javasoljuk, hogy kerüljétek a magas opacityt és nagy
színfelületek, blokkok használatát a borítókon és a belíveken
is, mert amikor kézbe veszik az érdeklődők a kiadványt, a
porózus festék rákerülhet a kezükre, és azt lapozással a
kiadványba is belekenhetik.
Színek: A Riso festékek
transzparensnek mondhatók, ennek köszönhetően a színek jól
keverednek egymáson.
Több szín egymásra
nyomásával újabb színek keverhetők ki. Pl.: a Yellow és a Fluo
Pink egymáson Orange-ot kever ki, de a Yellow és Blue-ból Green
lesz stb.
Tudunk CMYK-t nyomtatni, annyi
különbséggel, hogy a Cyan helyett Blue vagy Aqua színt tudunk
használni, illetve a Magenta helyett Fluo Pinkünk van, de bármilyen
színösszeállítást választhatsz az elérhető színeink közül.
Nyomtatás, festékfelhordás:
Érdemes és ajánlott a főbb részeket a lap közepére
koncentrálni, mert a kép szélén a behúzó roller a felhordott
festék miatt nyomokat hagyhat, és hagy is, attól függően, mennyi
festék van azon a részen, ahol behúzza a lapot. Ezért kell
kerülni a széleken a nagyon erős színmélységeket vagy
blokkokat, esetleg teli hátteret, mert ez túlzott festékfelvitelhez
vezet, ennek következtében a lap ráragad a dobra, és/vagy
begyűrődik a gépbe, s nem lehet kinyomtatni.
A Riso nem tud nagy, egységes
homogén felületeket nyomtatni. Ha nagy felületen használsz egy
vagy több színt, akkor érdemes az opacityjét levenni 75-80%
körülire, ezzel többnyire elkerülhető a foltok keletkezése vagy
a nem kívánt aquarell hatás.
Azt érdemes tudni, minél
több a nyomtatandó szín, annál több lesz az eljárással járó
nem kívánt kenődés vagy csúszás a végső printen.
Pro tip: A lap szélein max.
80-90%-os áttetszőségű színmélység az, ami még elfogadható.
20-30% alatt már nem látszik igazán a szín mélysége, mert ennél
kisebb értéknél az elveszhet vagy nagyon gyengén lesz kivehető.
Érdemes kontrasztosan használni a színeket, mert az apró
opacitykülönbségek nem érzékelhetők, pl. 60 és 63%-nál nem
jön ki túlságosan, de 60 és 70%-nál már jobban látszik.
Duotone, Multi-Color
nyomás: Érdemes figyelembe venni a tervezési folyamatnál, hogy a
Riso tökéletlen, és a színek illesztése manuálisan ugyan
korrigálható, de ez csak egy pontig lehetséges, és minden egyes
szín elcsúszik majd egy kicsit. Ez fontos lehet, különösen, ha
több színt használsz, kétoldalas nyomatot szeretnél vagy olyat,
ami nagyon sok apró részletet használ, vagy lényeges, hogy pontos
legyen.
Két színtől már érdemes
arra is figyelni, hogy „ne lyukaszd ki” a grafikádat, vagy ne
vágd ki/vond ki egyik színt a másikból, mert az elcsúszás
következtében ez megnehezíti a színek illesztését, illetve ez
nem kívánt hatást kelt a végső printen. Ezért a színeknek
mindig át kell fedniük egymást a vonalak alatt. Töltsd ki a színt
a vonalak alatt is.
Pro tip: Ha kész a grafikád,
fotód, csúsztasd el egymáson a színeket különböző irányokba,
és azonnal látni fogod, melyek a problémás területek, ha vannak.
Raszterezés: A Riso gép
alapból raszterezi a beszkennelt képet, ezért nem kell külön
rasztert rárakni, ellentétben a szitázással, hacsak nem a
projekthez kifejezetten fontos. Ilyen esetekben lehet tesztprintet
készíteni, hogy biztos olyan legyen a raszterezés, amilyet
szeretnél.
Font: A minimum méret ami még jól lászik 7 pt, ez alatt registration blacket érdemes beállítani, 12 pt
felett lehet 100% fekete. A typot InDesignban vagy Illustratorban
(vektor) kell beállítani, nem pedig Photoshopban (raszter/pixel).
Ez megakadályozza, hogy a szöveg pixelesnek tűnjön, helyette szép
és éles vonalakat kapsz, még 5 pt körül is.
Vonal: Ne legyenek 0,25%
alatt, mert azok már nem fognak látszani. Itt is igaz, hogy a
vonalat ne vond ki az alatta lévő színből, helyette inkább
töltsd ki a színt alatta, amit a vonal felül nyom.
Ne használj dupla vagy tripla
kontúrt az elcsúszások miatt. Nézd meg, hogy néz ki a képed, ha
elmozdítod a kontúrokat egymáson. Helyette válassz egy fő színt,
vagy oszd szét a színek közt a kontúrokat. A lényeg, hogy ne
ismétlődjön egymáson több kontúr vagy vonal.
Effectek: Ezeket használhatod,
de mindig add hozzá a kívánt színhez, olvaszd bele a leadott
rétegbe. Ha
külön rakod,
akkor az egy új szín lesz.
Kifutók és vágójelek:
Mindig adj a képedhez vágójelet, ha ezt nem teszed, az a színek
illesztését is megnehezíti, illetve ez alapján tudjuk levágni a
kívánt méretre a printet, kiadványt. Ritkán előfordulnak
esetek, ahol ez kikerülhető (printeknél), de mindenképp jelezd a
leadásnál, ha ezt szeretnéd kérni.
Mindig számolj legalább 5 mm
kifutót a képeidhez, a Riso csúszkál, és egy kiadványnál,
amelyben több szín van, ez hatványozottan igaz.
Tökéletlenségek/csúszkálás: A Riso, ellentétben a digitális nyomással, csak egy bizonyos
pontig tud pontosan nyomtatni. Ez azt jelenti, hogy több szín
egymásra nyomásánál a színek elcsúszhatnak és el is csúsznak
egymáson.
Nincs tökéletes print a
Riso-nyomtatásban, ez az egyedisége és a szépsége más
nyomtatási eljárásokkal szemben. Viszont ezek a tökéletlenségek
és limitációk nagyon sok érdekes lehetőséget kínálnak a
printkészítéshez.
Az elcsúszások szinte minden
irányban létrejöhetnek. A leggyakoribb a horizontális, illetve,
amikor egyik sarkánál átlósan elfordul. Az elcsúszások
0,1-4 mm-esek is lehetnek.